Wednesday, February 10, 2010

Kuih Siput


Kuih Siput

Hidangan Favourite aku masa hari raya. Selalunya, setiap kali menjelang hari raya ( dari aku kecik2 lagi ) mak aku akan sediakan adunan dan aku akan ambil kontrak untuk menggentel kuih siput ni. Yang malas nak menggentel akan gunting2 jer adunan ini menjadi Kuih Gunting. Rasanya tetap sama cuma "feel" nya agak berbeza. Bagi aku Kuih Siput tetap lebih sedap dari Kuih Gunting walaupun adunannya sama. Resepi ni aku dapat dari internet tapi lebih kurang resepi dari Mak aku jugak. Sebab nak makan Kuih Siput di New Zealand ni, aku kena buat sendiri semuanya sendiri. Menu khas untuk Hari Raya.

Bahan-bahan

5 cawan tepung gandum
1 biji telur
50gm margerine
1 sudu kecil serbuk jintan manis
1 sudu kecil serbuk jintan putih
2 sudu kecil serbuk udang kering
1 sudu kecil garam (sesedap rasa)
Sedikit serbuk perasa
3 sudu besar cili boh/serbuk cili
Daung bawang /daun sup (dihiris )
Santan secukupnya untuk menguli

Cara-cara

Gaul semua bahan ( kecuali santan ) hingga bercampur semuanya.
Uli dengan santan hingga menjadi doh.
Cubit sedikit adunan, gentel bg bulat dan tenyeh atas papan kuih siput.
Bila semua dah digentel, boleh lah goreng hingga garing.

No comments:

Post a Comment