Friday, February 12, 2010

Sup Ikan Merah - Red Snapper

Antara masakan kegemaran aku masa kecik-kecik dulu. Dulu selalu jugak makan bila Mak aku masakkan tapi memang dah lama sangat sampai la aku cuba resepi Sup Ikan Merah ni bila aku beli Red Snapper di Sunday Market baru-baru ni. Selalunya bila beli Red Snapper ni aku masak Kari atau Sweet Sour tapi rasa teringin nak makan Sup pulak kali ni. So jadi la SUP RED SNAPPER. Aku dan wife layan makan Sup ni tapi anak aku jer yang macam kureng sikit dgn Menu Sup Ikan ni....x boleh masak selalu-selalu sgt la nampaknya

Bahan-bahan

1 ekor Ikan Merah ( kat sini aku guna Red Snapper)
*1 ulas bawang, 1 ulas bawang putih dan sedikit halia dihiris
*I btg kayu manis, 2 bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga.
Serbuk lada putih
Tomato dipotong 4
Lobak merah di potong-potong
1 btg serai di tumbuk
Air dan garam secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara-cara

Tumis bahan * hingga naik bau
Masukkan air serta garam
Bila mendidih masukkan serai dan serbuk lada
Masukkan Ikan dan Lobak merah
Bila ikan masak masukkan tomato..biarkan sekejap.

Sedia untuk dimakan..lebih sedap ketika panas-panas

No comments:

Post a Comment